Isnin, 9 Julai 2012

Biarlah Si Luncai Terjun Dengan Labu-labunya



Manusia adalah salah satu ciptaan yang sangat kompleks dan unik untuk setiap mereka. Namun demikian kekompleksan sifat ini kadangkala menjengkelkan sesetengah sang pemerhati, sang pengkriti dan sang pentaksir. Kalam bermadah bukan untuk mengetengahkan isu kekurangan manusia dalam memenuhi kehendak yang lain sebaliknya kalam bermadah lebih memfokuskan kepada sifat manusia yang sangat terserlah keluncaiannya.

Tipulah dalam mengharungi 365 hari setahun, 24 jam sehari, 60 minit sejam dan 60 saat seminit langsung tidak pernah terserempak dengan golongan-golongan si luncai ini. Pengklasifikasian si luncai ini bukanlah sukar seperti mencarik bulu ayam sebaliknya ianya sangat mudah seperti bernafas gayanya. Secara amnya peribahasa biarlah si luncai terjun dengan labu-labunya merujuk kepada manusia yang sudah acapkali dinasihati, ditegur akan perilaku negatif yang dilakukan namun dipandang enteng dan hanya menunggu masa agar mereka terus terduduk. dalam kata lain peribahasa ini digunakan apabila golongan penasihat sudah naik lesu menasihati si luncai ini,

Keterjebakan perkara negatif dan ketaksuban si luncai dalam melakukannya sebenarnya kadangkala mengundang doa kecelakaan percuma dari pemerhati.

"Hendak ditegur sudah lali, biarlah masa yang menentukan segalanya". Barangkali itulah ayat-ayat terdetik di hati para pemerhati.

Jelek, jijik dan sadis apabila melihat si luncai berterus-terusan menghambakan diri dengan dunianya namun apakan daya sang pemerhati sudah letih hendak bersuara. Lagi mengguriskan hati apabila si luncai bukan sahaja melemparkan kata-kata negatif kepada sang pemerhati sebaliknya membuat tuduhan melulu seperti mengatakan sang pemerhati berdendamlah, berhasad dengki dan berjuta ribuan tuduhan liar yang ditembaknya.

Kadangkala terdetik di sanubari sang pemerhati kaedah terbaik menyedarkan si luncai namun apakan daya penyelesaian buntu juga tidak bernoktah yang tertibul.

0 ulasan :