Ahad, 1 Julai 2012

Penglipur Lara dan Pendengar Persona


Bukan mengharap tapi menunggu sesuatu yang tidak kunjung tiba.

Dalam kehidupan sehari-harian pasti kita akan terjumpa atau berjumpa dengan golongan yang menanam tebu di tepian bibir. Bukan sedikit tapi kadangkala terlampau banyak sehingga lali dengan sikap golongan ini.

Mereka bukan saja mampu menyusun ayat-ayat yang sangan puitis, malahan pemilihan kata yang dibuat juga amatlah memberikan kesan yang sangat besar impaknya. Mungkin salah kita menjadi individu pendengar setia yang sudah disuntik pelali dengan kata-kata tersebut. Namun jauh di dasar hati pasti kita akan termakan kata-kata tersebut biarpun hanya satu peratus dari jutaan kata yang mereka madahkan.

Golongan yang bijak menggota janji manis tapi gagal melaksanakannya membuatkan kita-kita yang menjadi pendengar persona kerap kecil hati. Masakan tidak sekejap yang dikatakan mungkin menjadi puluhan minit. Nanti yang dikatakan bisa bermakna suatu masa yang tidak dapat dikenalpasti.

Perihal ini mungkin dipandang enteng bagi sesetengah individu terutapa golongan ini, tapi tidak bagi kita yang sudah menjadi golongan pendengar persona. Bagai mengharap bulan tidak kunjung tiba sebenarnya kalau hendak memastikan para penglipur lara ini mengotakan kata-kata mereka.

Barangkali membiarkan orang menunggu bukan dosa dan menjadi penunggu setia pengota kata juga bukan pahala. Kalam berbicara hanya meluahkan kata. Andai maut bisa menggu pasti si maut terpaksa menunggu lama untuk membolehkan menarik nyawa individu yang disayangi oleh golongan penglipur lara ini. Masakan tidak, pesanan ringkas mengkhabarkan kenazakan seseorang sudah dihantar namun balasan sang penglipur lara pasti mengatakan dalam perjalanan mahupun sebentar lagi akan tiba.

Renung-renungkan, fikir-fikirkan...

Seminit pagi pendengar persona amat berharga dibandingkan dengan seminit ucapan madah penglipur lara. jika tidak mampu mengota kata, usah bermimpi membariskannya. Telan saja kata jika tidak mampu melakukannya.

0 ulasan :