Selasa, 26 Jun 2012

Kita dan tamadun


Kita satu bangsa kita satu negara,
Kita satu matlamat...Hooooo

Oh..Acapkali lagu tersebut diputarkan di corong radio mahupun disajikan di kaca televisyen. Tapi relevankah setiap bait yang dilagukan dengan realiti kehidupan masyarakat kita? Matlamat yang dikatakan satu sebenarnya apa?...

Tampak bersuluh matlamat utama ialah menjadi sebuah negara maju. Adakah kemajuan itu hanya dikira dari aspek pembangunan infrastruktur semata-mata?Bagaimana dengan pembangunan sahsiah? Adakah aspek ini boleh diabaikan dalam keghairahan mengejar arus pembangunan infrastruktur yang tidak akan pernah berhenti proses evolusinya?

Usah kita terlalu melihat terlalu jauh dalam konteks yang merangkumi pembangunan sahsiah, cukuplah kita lihat dalam kehidupan sehari-harian kita. Tipulah kalau dalam menjalani kehidupan seharian tidak pernah langsung kita terlihat atau ternampak golongan manusia yang hanya melihat individu kurang upaya mahu melintas jalan tapi langsung tidak diendahkan, golongan warga emas yang berdiri di dalam kenderaan awam hanya diberi bantuan dengan pandangan mata sinis dan berbagai lagi karenah manusia.

Sudah melebihi setengah abad kita merdeka. Sudah berkurun lamanya kita mencapai zaman manusia bertamadun. Namun adakah kita alpa dengan definisi tamadun itu sendiri?

Bukan mencemuh apatah lagi mengata, sekadar mahu bersuara. Realiti masyarakat hari ini seolah-olah sedang mengalami proses pembalikan ketamadunan. Konteks yang hendak dibicarakan hanyalah satu iaitu pembangunan sahsiah masyarakat sejagat dan lebih khusus untuk rakyat Malaysia.

Jangan mendabik dada dikala terdapat segelintir golongan yang ditindas, jangan meninggi hidung seandainya masalah sosial golongan muda kita terus meruncing tidak henti-henti, jangan mengecam tindakan pihak lain seandainya pihak kita masih di takuk lama.

Kedangkalan ini, lihat saja sajian media massa yang disediakan khas untuk kita semua. Dalam seminggu pasti ada kisah rompakan, rogol, buang anak dan paling hebat golongan yang menuding jari sesama mereka. Beginikah kriteria tamadun yang kita banggakan? Itu tidak termasuk dengan proses evolusi pemakaian seharian. Jika dalam subjek sejarah manusia zaman primitif dicirikan dengan kaedah pemakaian mereka yang hanya menutup bahagaian-bahagian tertentu. Adakah gelombang primitif itu datang kembali? Jika tidak masakan golongan zaman sekarang suka menutup sebahagian kecil tubuh mereka dan cenderung mendedahkan sebahagian besar tubuh mereka.

Itu tidak termasuk dengan kes-kes keganasan yang wujud secara halus dalam masyarakat kita. Dan jangan dilupa dengan kes-kes yang dipandang remeh oleh segelintir masyarakat. Semangat assabiyah semakin menular dalam kehidupan kita. nama saja berjiran namun langsung tidak ambil tahu pasal jiran tetangga waima nama jiran sendiri.

Hidup kita sekarang lebih dipelopori dengan sikap riak, takbur, menunjuk-nunjuk dan berbagai lagi sifat negatif. Pantang saja ditegur, lentingannya saja sudah mampu menggoyangkan bangunan. Pantang dicemuh, bertujah-tujah cemuhan balasan ditujukan semula. Bukan saja menafikan kesalahan diri sebaliknya menutup kesalahan yan tidak diakui dengan kesalahan ciptaan orang lain pula.

Hebat bukan?

4 ulasan :

Mrs Aisha Bukafia berkata...

Berita baik!!!
hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
 Puan Emiliana melalui e-mel:
 emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

Mrs Aisha Bukafia berkata...

Berita baik!!!
hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
 Puan Emiliana melalui e-mel:
 emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

Nur Fazura berkata...

Contact Info.
Telefon::::+60142279107
W/A:::::::::+60142279107
e_mail :::: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sekiranya anda melihat iklan ini, sila beri diri anda bertuah kerana jawapan pencarian anda akhirnya berakhir kerana saya dapat menyatakan dengan jelas bahawa percubaan pertama dan satu-satunya untuk mendapatkan pinjaman dari organisasi berprestij ini sememangnya curang dan kebaikan berita adalah bahawa pada tahun ini 2020 dan juga berita baik lain adalah mereka boleh memberi pinjaman sebanyak Rm3.7juta dalam seberapa banyak yang anda boleh membuktikan kepada mereka bahawa anda boleh membayar ansuran bulanan secara tetap .. saya sangat gembira bahawa saya pinjaman Rm350k sememangnya berjaya kerana pada masa sekarang ini sangat sukar untuk mencari pemberi pinjaman yang asli tetapi rahmat Allah bercakap untuk saya bahawa saya tidak jatuh ke tangan penipu Jika anda memerlukan pinjaman tidak kira lokasi anda di Malaysia (Kuala Lumpur, Melaka, Kota Kinabalu, Kota Baharu dan sebagainya..)
anda bebas untuk memohon walaupun mereka yang berada di luar Malaysia boleh
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Anda boleh menghubungi saya melalui
e_mail:::::::::nurfazura294@gmail.com
Telefon::::+60142279107
W/A:::::::::+60142279107

"ISKANDAR LENDERS" berkata...

Kami di sini untuk menyediakan pinjaman antara minimum $10,000.00 hingga maksimum $100,000,000.00, iaitu jika anda ingin memohon dalam dolar. Walaupun anda dari Indonesia, anda boleh memohon pinjaman minimum Rp100juta maksimum Rp 25 bilion jadi walaupun anda dari Malaysia anda boleh memohon pinjaman minimum Rm 30k dan maksimum Rm 850k. Anda juga boleh memohon dalam mata wang lain yang tidak disebutkan di atas, kami sentiasa di sini untuk menyediakan pinjaman yang anda perlukan untuk menampung semua perbelanjaan kewangan anda pada kadar yang sangat rendah, kerana kami telah melakukan ini selama bertahun-tahun dan ia telah berjaya dan bermanfaat untuk kedua-duanya. pemberi pinjaman dan peminjam, jadi kami ada testimoni di mana-mana<<<<>> >> Testimoni terakhir Farouk dari Malaysia dengan jumlah RM 2.3 juta dan juga Indra dari Indonesia dengan jumlah Rp 570 juta, jadi tolong jangan' t mengetepikan transaksi yang sangat mesra kepada pelanggan ini<<<<<>>> >>>>

Butiran Perhubungan Ada Di Bawah

Nama syarikat: SYARIKAT PINJAMAN ISKANDAR LESTARI
e-mel::>[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp::[+6282274045059]