Sabtu, 8 Februari 2014

Hiking Log: Gunung Gap dan Gunung Ulu Semangkok - Permulaan Tirai Februari

Gunung Gap dan Ulu Semangkok

Tirai pendakian bulan Februari 2014 dimulakan dengan pendakian Gunung Gap dan Gunung Ulu Semangkuk. Sesetengah menggelarkannya sebagai Trans Ulu Semangkuk via Gap. Untuk pendakian kali ini, kumpulan kecil kami menempel dengan group besar Hacam dan Si Kerdil pula memegang tanggungjawab sebagai penyapu (Sweeper).

Sebelum bercerita panjang, ini adalah sedikit informasi mengenai dua gunung ini.

Ketinggian : 3868 kaki (1183 meter) - Gunung Gap
Ketinggian : 4558 kaki (1394 meter) - Gunung Ulu Semangkok
Lokasi : The Gap Resthouse, Fraser Hill Gap, Kulau Kubu Bharu (Selangor)
Kebiasaannya menambil masa 45 minit -  1 jam dari titik permulaan ke puncak Gunung Gap dan 1 jam 45 minit - 2 Jam ke puncak Gunung Ulu Semangkok.
Jarak Perjalanan : Lebih Kurang 3 KM
Koordinat GPS : 3.692597,101.7486

Perjalanan ke puncak mengambil masa lebih kurang 3 jam setengah untuk group kami lantaran salah seorang pendaki wanita mengalami masalah kekejangan otot ketika pendakian sebelum sampai ke puncak Gunung Gap lagi. Namun atas desakan dan sedikit paksaan beliau meneruskan juga perjalanan ke puncak Ulu Semangkuk biarpun mengambil masa yang panjang.

Ini adalah kali pertama Si Kerdil menjadi penyapu untuk kumpulan yang besar bersama seorang pendaki yang umurnya sudah mencecah 67 tahun namun mempunyai stamina yang sangat mantap. Sampai di puncak, rakan yang kekejangan berehat dan pendaki yang lain sudah mula turun. Tinggallah sekumpulan kecil kami berlapan. Setelah keadaan rakan pendaki semakin baik kami bergambar dulu sebelum menuruni puncak Ulu Semangkuk menuju ke puncak Gunung Gap dan kemudiannya ke tapak meletak kenderaan.

Kumpulan kami adalah kumpulan yang terakhir meninggalkan track pendakian pada hari tersebut. Perjalanan mengambil masa 4 jam untuk tiba di tempat meletak kenderaan ekorang kami berhenti lama di puncak Gunung Gap bagi membolehkan rakan pendaki yang tercedera mengumpul tenaga.

#Dalam masa kami turun, seorang sahabat terlihat kelibat rakan yang cedera dihadapannya melalui track berbeza biarpun yang dilihatnya bukan rakan yang cedera. Mujur beliau tidak mengekori kelibat tersebut

#Tq kepada En Azharul Sham untuk video dan Kak Liz untuk gambar- gambar...

#Trek pendakian saling xtumpah seperti bukit saga dan bukit apeh yang macam roller coaster...























3 ulasan :

Unknown berkata...

Next trip korang pergi mana?

icChan berkata...

Next trip?...errr..saye pun xpasti...kadang2 kami menempel je trip group lain..hehehe

Andy berkata...

TEBING TINGGI BACKPACKER(fb)
Mount guide service
ANDY 017-9997790